niedziela, 30 grudnia 2012

Lody jak z bajki na gorącą Sylwestrową Noc;)

W lecie byliśmy na przymusowym urlopie u mojej mamy. Przymusowym, ponieważ w moim domu zapanowała epidemia wiatrówki i cała moja trójka na czele z mężem chodziła pokropkowana. Musieliśmy wyjechać z Wrocka, aby dzieciaki mogły latać po podwórku nikogo nie zarażając (mamuś jeszcze raz wielkie dzięki za to, że nam to umożliwiliście). Trudno jest utrzymać smerfy w ciepłe dni w domu.
Wtedy miałam okazje oglądać program na Kuchni plus i zobaczyłam ten przepis. Coś idealnego dla tych, którzy nie lubią świadomie spożywać chemii. Kiedyś moja siostra powiedziała, że do czasu kiedy ma wpływ na jadłospis swoich dzieci, będzie starała się używać jak najmniej sztuczności. Ja mam podobne zdanie na ten temat, dlatego od pewnego czasu sami wędzimy kiełbasy, szynki, a w najbliższym czasie mam zamiar zrobić salceson. To samo jest z ciastami i słodkościami. Bardzo ucieszyłam się kiedy zobaczyłam, że mogę sama zrobić lody i to bez maszynki.

Składniki na pralinki:
  • ½ szklanki cukru
  • 2 łyżki wody
  • ½ szklanki orzechów laskowych

 
Prażyć orzechy laskowe przez 8 minut na blasze w piekarniku rozgrzanym do 180ºC. Uprażone orzechy włożyć do durszlaka. Turlać je ręką, aż większość skórek wypadnie przez oczka durszlaka.
Wodę z cukrem gotować na średnim ogniu w rondlu, nie mieszając . Gdy płyn zgęstnieje i ściemnieje i powstanie karmel, zdjąć rondel z ognia i dodać orzechy laskowe. Wymieszać i przełożyć masę na blachę wyłożoną pergaminem, żeby ostygła. Zimny karmel połamać na kawałki i zmielić za pomocą miksera, aby powstały chrupiące okruchy. Odstawić.

Składniki na lody:
  • 5 zółtek
  • 2/3 szklanki + 1/3 szklanki cukru
  • 6 łyżek wody
  • 1 1/4 szklanki śmietany kremówki
  • białko z 2 jaj
  • 1 1/2 szklanki bakalii lub owoców kandyzowanych ( według uznania)


Śmietanę ubić i schłodzić.
Ucierać żółtka mikserem, aż zrobią się jasne i puszyste. Na dużym ogniu zagotować wodę z 2/3 szklanki cukru. Po 7-9 minutach, gdy osiągnie temp. 130ºC (można to sprawdzić wlewając kroplę syropu do lodowatej wody, gdy zrobią się kuleczki, które można formować palcami wtedy osiągnęliśmy oczekiwany efekt), zdjąć z ognia i wlać po ściance do miski z żółtkami, stale mieszając mikserem. Zwiększyć obroty i mieszać 3-4 min, aż mieszanina dwukrotnie zwiększy objętość, będzie jasna i puszysta. Jeżeli chcemy zrobić lody kakaowe lub kawowe to do żółtek dodajemy odpowiedni smak. Ostudzić.
Ubić białka na sztywną pianę, stopniowo dosypując 1/3 szklanki cukru.
Zmieszać bitą śmietanę z jajeczną mieszaniną. Dodać pianę z białek. Wsypać pralinki i bakalie lub inne dodatki, zamieszać.
Przełożyć masę do wyłożonej plastykową folią formy i włożyć do zamrażalnika na noc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu.