czwartek, 17 kwietnia 2014

Słonecznikowiec czyli pyszne ciasto z masą ze słonecznikiem.


Na tegoroczne święta zostałam wyznaczona przez rodzinkę do pieczenia ciast, kiedy zapytałam co chcecie, abym upiekła usłyszałam : mazurki babki i jakieś ciasto z masą. 
Ostatnio polubiłam słonecznik, więc pomyślałam dlaczego nie wykorzystać te pestki do masy;)













Składniki na biszkopt:
  • 4 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka mąki
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka octu
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia



Całe jajka wbiłam do miski, ubijałam je z cukrem przez jakieś 10 minut, następnie dodałam zmieszane mąki wraz z proszkiem do pieczenia, na koniec dodałam ocet. Ciasto przelałam do blaszki o wymiarach 28 x 24 cm. Piekarnik nagrzałam do 170 stopni C i upiekłam ciasto do tzw. suchego patyczka. Ciasto zostawiłam do wystudzenia.


Składniki na masę słonecznikową:

  • 2 jajka
  • 6 łyżeczek cukru 
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 300 g masła
  • 200 g obranego słonecznika
  • 75 g masła
  • 2 łyżki mleka
  • puszka masy kajmakowej

Na patelni rozpuściłam 75 g masła wsypałam słonecznik i dodałam 2 łyżki mleka smażyłam całość ok 10 minut. Po tym czasie słonecznik wyłożyłam na blaszkę  prażyłam w piekarniku w temperaturze 180 stopni C do uzyskania przez słonecznik złocistego koloru. Pozostawiłam do wystudzenia.
Rondelek z wodą postawiłam na gaz i podgrzewałam. Jajka wbiłam do miski, dodałam cukier i postawiłam na rondelku. Masę jajeczną ucierałam mikserem podgrzewając na wolnym ogniu do momentu całkowitego rozpuszczenia cukru. Kiedy masa stała się puszysta i gęsta, ściągnęłam miseczkę z rondelka  i pozostawiłam do wystudzenia. W tym czasie masło utarłam na gładką masę, następnie nie przerywając ucierania  dodawałam po jednej łyżeczce ostudzoną masę jajeczną. Na koniec dodałam kajmak trzeba jednak uważać, aby masa się nie zważyła, dlatego należy dodawać kajmak po jednej łyżeczce ucierając na najwyższych obrotach. 
Wymieszałam całość z ostudzonym słonecznikiem.



Składniki na polewę:
  • 4 łyżki cukru
  • 2 łyżki jogurtu greckiego
  • 3 łyżki kakao
  • 60 g masła
  • 1 łyżeczka żelatyny

Żelatynę zalałam zimną wodą i pozostawiłam do spęcznienia następnie rozpuściłam w kąpieli wodnej, w tym czasie pozostałe składniki włożyłam do rondelka i podgrzewałam na gazie do czasu uzyskania gładkiej masy. Połączyłam rozpuszczoną żelatynę z kakaową masą i pozostawiłam całość do ostudzenia. 


Wykonanie ciasta:

  • herbatniki

Biszkopt przekroiłam na pół. Spód posmarowałam dżemem jabłkowym, następnie nałożyłam połowę kremu słonecznikowego, przykryłam biszkoptem i posmarowałam pozostałą częścią kremu. Na wierzchu  poukładałam herbatniki, które posmarowałam polewą. Smacznego;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu.