sobota, 19 października 2013

"Ptasie" mleczko czyli szybkie ciasto bez pieczenia.

Mam kilka przepisów już sprawdzonych i nie mogę ich opublikować, ponieważ nie mam ich zdjęć. Sama jestem z tych osób, którzy najpierw jedzą oczyma, dlatego przyrzekłam sobie, że wszystkie moje wpisy muszą zawierać zdjęcia. Moje szkraby szybko rosną, a z tym wiąże się szybkość jedzenia, dawniej ciasto wystarczało na dwa dni, potem ten czas skrócił się do jednego dnia, teraz to kilka godzin i niestety często nie udaje mi się zrobić zdjęcia mojemu wypiekowi.
Dzisiaj chcę zaproponować ciasto, które jest idealne, kiedy nagle dowiadujemy się o niespodziewanych gościach. Wystarczy mieć herbatniki, jajka i żelatynę ( cukier najczęściej jest w domu;). Przepis ten dostałam jeszcze na studiach od mojej koleżanki, odnalazłam go kilka dni temu przeglądając stare zapiski;).Polewa została zaczerpnięta ze stronki Cincin.







Składniki:
  • 8 białek
  • 1 1/2 szklanki cukru
  • 8 łyżeczek żelatyny
  • 2 łyżki soku z cytryny lub 1/4 łyżeczki kwasku cytrynowego
  • herbatniki do wyłożenia blaszki
  • kilka łyżeczek kwaśnego dżemu

Żelatynę zalałam zimną wodą i pozostawiłam na 10 minut do spęcznienia, w tym czasie białka ubiłam na sztywną pianę, stopniowo dodawałam do nich cukier i kwasek cytrynowy. Po dziesięciu minutach miseczkę z żelatyną włożyłam do rondelka z zimną wodą, który postawiłam na gazie. Mieszając czekałam do całkowitego rozpuszczenia jej rozpuszczenia. Masę białkową  ucierałam do rozpuszczenia cukru, następnie nie przerywając ucierania wlewałam do niej rozpuszczoną żelatynę. Do tak powstałej masy można dodać różne smaki np. kawę, kakao, różne soki. Można także zrobić sobie z takiej masy ptasie mleczko w postaci czekoladek, wystarczy wypełnić masą foremki do czekoladek.
Ja zrobiłam ciasto, więc dno foremki wyłożyłam herbatnikami, które posmarowałam dżemem, następnie wylałam na nie masę białkową i włożyłam do lodówki. Całość można polać polewą czekoladową lub rozpuszczoną czekoladą.
 
 
Składniki na polewę:
  • 4 łyżki cukru
  • 2 łyżki jogurtu greckiego
  • 3 łyżki kakao
  • 60 g masła
  • 1 łyżeczka żelatyny

Żelatynę zalałam zimną wodą i pozostawiłam do spęcznienia następnie rozpuściłam w kąpieli wodnej, w tym czasie pozostałe składniki włożyłam do rondelka i podgrzewałam na gazie do czasu uzyskania gładkiej masy. Połączyłam rozpuszczoną żelatynę z kakaową masą i pozostawiłam całość do ostudzenia. Kiedy polewa lekko zgęstniała wylałam ją na wcześniej przygotowane ciasto.
Smacznego;)

15 komentarzy:

  1. Świetnie wygląda i pewnie tak też smakuje! Mam pytanie, co Pani robi z pozostałymi żółtkami, bo szkoda wyrzucać aż 8 : )) Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za kilka dni wrzucę na bloga przepis na kruche ciasteczka w których wykorzystuje żółtka( już zostały zjedzone więc nie mam zdjęć) ;) Można też zrobić ajerkoniak( a co dorośli też mogą mieć cos tylko dla siebie;) lub masę do napoleonek.

      Usuń
  2. ja też mam wiele takich przepisów , którym nie zdążę zrobić zdjęcia bo znikają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj wieczorem zrobiłam ptasie mleczko i obawiam się, że dzisiaj wieczorem będę robić następne ciacho;) ale z drugiej strony moje dzieciaki nie marudzą przy jedzeniu, więc nie muszę się martwić, że kawałek ciasta spowoduje wojnę przy jedzeniu obiadu;)

      Usuń
  3. Mniami, wygląda smakowicie :) Tak leciutko i delikatnie, jak chmurka w czekoladzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I takie jest, ale prawdę mówiąc najbardziej jestem zadowolona z polewy jest po prostu wspaniała! Już na stałe zagości w moich przepisach;)

      Usuń
  4. też lubie to ptasie mleczko, dawno go nie jadłam i nie robiłam, ale dawno temu było obowiązkowo na stole z okazji różnych uroczystości :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a na tym zdjęciu to co dodałaś do masy? kawę,kakao,jakiś sok... czy coś innego?

    OdpowiedzUsuń
  6. Sok z wiśni. Można dodać soku z czerwonego buraka, ja niekiedy dodaje też barwników, aby uzyskać intensywny kolor, chociaż wiem, że niektórzy patrzą na to "krzywym okiem"

    OdpowiedzUsuń
  7. Już się biorę za robotę , bo wygląda świetnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy można dodać zwykły jogurt zamiast greckiegp?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że tak późno odpowiadam, jogurt grecki jest gęstszy,dlatego preferuje ten typ jogurtu;)

      Usuń

Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu.